Pre pet godina, kada je pandemija zaustavila globalnu ekonomiju, iscrpljeni ekonomisti su se okrenuli novim indikatorima — poput podataka o mobilnosti i rezervacijama u restoranima — kako bi u realnom vremenu pratili efekte zatvaranja, piše Nova.rs.
Danas svet očajnički pokušava da proceni štetu koju su izazvale promenljive carine američkog predsednika Donalda Trampa na kineski uvoz. Stručnjaci se opet oslanjaju na inovativne metode. Njihovi nalazi pokazuju da američka ekonomija još uvek ne posrće — ali problemi se već jasno naziru.
U međuvremenu su objavljeni i novi podaci američkog Zavoda za ekonomsku analizu koji pokazuju da je bruto domaći proizvod (BDP) SAD u prvom kvartalu 2025. opao po godišnjoj stopi od 0,3%.
Prema analizi The Economist, s obzirom na to da trgovina između SAD i Kine već beleži pad, Amerika je možda samo nekoliko nedelja udaljena od ozbiljnog ekonomskog šoka.

Foto: Shutterstock
Još pre uvođenja novih carina 9. aprila, istraživanja su ukazivala na to da su i potrošači i američke kompanije zabrinuti. Prema istraživanju podružnice Federalnih rezervi u Dalasu, proizvodnja je pala na rekordno nizak nivo u aprilu. Međutim, ti statistički podaci mogu biti varljivi.
Amerikanci često svoj stav prema ekonomiji oblikuju u skladu s političkim opredeljenjima. Tokom mandata Džoa Bajdena, iako su iskazivali nisko poverenje, nastavljali su da troše, što je otežavalo analize. S druge strane, „tvrdi“ podaci — kao što su plate i BDP — često odražavaju stariju realnost, pre novih šokova.
Podaci u realnom vremenu sve više dobijaju na značaju. Dok su mnogi pandemijski pokazatelji prestali da se objavljuju, globalna trgovina se i dalje pažljivo prati. Brodovi koji stižu u SAD šalju podatke putem satelita, uključujući i sadržaj tereta.
U nedelji zaključno sa 25. aprilom, 10 kontejnerskih brodova sa ukupno 555.000 tona robe pristiglo je u luke Los Anđelesa i Long Biča — što je gotovo isto kao i prethodne godine. Međutim, ti brodovi su isplovili pre uvođenja carina, pa pravi efekti tek dolaze.
Drugi pokazatelji su znatno alarmantniji: rezervacije za putovanja između Kine i SAD pale su za 45% u odnosu na prethodnu godinu. Broj otkazanih i skraćenih plovidbi (kada se luka preskoči ili se koristi manji brod) porastao je na čak 40% svih planiranih ruta.
Prema logističkoj firmi Freightos, cena prevoza između Šangaja i Los Anđelesa pala je za oko 1.000 dolara u poslednjih mesec dana, jer su firme požurile da uvezu robu pre novih carina. Istovremeno, cena prevoza iz Vijetnama porasla je za isti iznos — što ukazuje na preusmeravanje tokova trgovine.

Dolar i tarife Foto: Tomas Ragina / Alamy / Profimedia
Neki signali možda nisu toliko dramatični koliko izgledaju — pad rezervacija brodova može biti sezonski. Ipak, najšire korišćeni pokazatelji — poput potrošnje preko kartica i otvorenih radnih mesta — još ne ukazuju na kolaps.
Međutim, efekti se verovatno tek pripremaju. Mnoge kompanije su gomilale zalihe pre carinskih mera i trenutno izbegavaju povećanje cena — nadajući se da će Tramp ipak odustati. Ali to odlaganje može ih uskoro naterati da promene strategiju.
Neizvesnost izazvana Trampovom nepredvidivom carinskom politikom zatekla je i iskusne brodarske firme koje su već prošle kroz pandemiju, blokadu Sueckog kanala i napade u Crvenom moru, kaže Peter Sand iz konsultantske kuće Xeneta.
Čak i ako SAD povuku najstrože mere, šteta je već načinjena: zalihe će pasti, investicije će se zaustaviti, nova zapošljavanja će biti odložena, a trgovina će se sporo oporavljati. Još uvek nije stigla „oluja“ koju su SAD same izazvale, ali prognoza za američku ekonomiju — i globalnu trgovinu — nije dobra.
Pročitajte celu vest i putem naših aplikacija za mobilne uređaje:
Android: https://apps.apple.com/us/app/serbian-news-media/id6739509074
Apple: https://apps.apple.com/us/app/serbian-news-media/id6739509074