Internet prevare, od lažnih mejlova o nasledstvu do SMS poruka o isteku pretplate za Netflix ili neisporučenim paketima, postaju sve učestalije. Prevaranti se često predstavljaju kao banke, telekomunikacione kompanije (poput MTS-a) ili državne institucije, a cilj im je da vas navedu da kliknete na sumnjiv link i unesete lične ili finansijske podatke. Neretko kreiraju i lažne veb stranice koje su gotovo identične originalnim, što otežava prepoznavanje prevare.
Nedavni primer je prevara sa „MTS poenima“, gde su korisnici dobijali poruke o isteku poena i poziv da ih iskoriste preko sumnjivog linka. Iako je MTS kasnije izdao upozorenje, mnogi su već bili na meti prevaranata.
Kako se zaštititi? Uvek budite sumnjičavi prema neočekivanim porukama koje traže hitnu akciju ili unos podataka. Nikada ne klikćite na sumnjive linkove u porukama. Umesto toga, posetite zvanični sajt kompanije tako što ćete sami ukucati adresu u pretraživač. Banke i zvanične institucije nikada neće tražiti vaše lozinke ili PIN kodove putem imejla ili SMS-a.
Šta učiniti ako ste prevareni? Ako sumnjate da ste prevareni ili ste već uneli podatke, odmah kontaktirajte svoju banku i prijavite slučaj policiji. Takođe, ako ste instalirali sumnjivu aplikaciju, uklonite je (po potrebi u bezbednom režimu rada) ili, kao najsigurniji korak, vratite telefon na fabrička podešavanja (prethodno obavezno napravite rezervnu kopiju podataka). Budite oprezni – vaša budnost je najbolja odbrana od sajber prevara.




Daj svoj stav!
Argumentuj, budi korektan — ili pročitaj tuđe stavove.