Zbog visokih cena goriva mnogi traže načine da uštede, a jedan od njih je i kontrola potrošnje automobila. Na potrošnju utiče više faktora i oni se razlikuju od vozila do vozila, objašnjava Marin Morava, tehnički savetnik Hrvatskog autokluba. Pitanje je da li povećanu potrošnju uzrokuje stil vožnje, neki kvar koji je direktno povezan sa većim trošenjem goriva, loše ili neredovno održavanje, ili pak zahtevni uslovi u kojima se vozilo koristi. Koji sve kvarovi mogu dovesti do veće potrošnje goriva i šta bi trebalo proveriti?
– Zbog neispravnih kočionih čeljusti ili ručne kočnice, koje neće u potpunosti osloboditi silu kočenja kao ni kočione čeljusti, sila kočenja može ostati prisutna na točku u trenutku pokretanja vozila, a da vozač nije aktivirao kočnicu. Posledice su povećana potrošnja goriva i kočionih obloga, piše HAK Revija.
– Nepravilno poravnanje točkova može povećati potrošnju goriva i prouzrokovati neravnomerno habanje guma, kao i smanjen pritisak u gumama.
– Usisni sistemi sa turbopunjačima ili atmosferskim motorima mogu imati niz kvarova. Neki od najčešćih su oštećeni vazdušni vodovi na strani visokog pritiska turbopunjača, što dovodi do curenja komprimovanog vazduha ili usisavanja sekundarnog vazduha kada su vazdušni vodovi na strani niskog pritiska usisa oštećeni. Takođe postoje prljavi ili neispravni senzori u usisnom sistemu ili nepravilan rad određenih aktuatora u usisnom sistemu i niz drugih mogućih problema.
– Neispravan izduvni sistem može povećati potrošnju goriva zbog loše propustljivosti izduvnih gasova ili curenja izduvnih gasova u okolinu u određenom delu izduvnog sistema gde to nije poželjno. Na primer, ovo se može desiti na izduvnom kolektoru motora, što dovodi do usisavanja sekundarnog vazduha iz okoline, što može loše uticati na smešu goriva i vazduha jer senzori u izduvnom sistemu imaju uticaj na smešu. Takođe, ugradnja neadekvatnih delova u izduvnom sistemu može uticati na povećanu potrošnju goriva.
Sistem ubrizgavanja goriva takođe može biti uzrok brojnih problema, od onih sa nepravilnim dovodom goriva do pripreme goriva za ubrizgavanje. Istrošeni i začepljeni injektori mogu loše uticati na potrošnju goriva, kao i niz drugih delova u sistemu ubrizgavanja.
– Sistem hlađenja motora može imati problema sa podizanjem radne temperature motora, a uzrok može biti neispravan termostat. Pothlađeni motor ima veću potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora takođe može uticati na povećanu potrošnju goriva zbog netačnih vrednosti za sistem paljenja i ubrizgavanja.
– Istrošena mehanika motora, niska kompresija motora, istrošeni vrhovi bregaste osovine, nepravilan zazor ventila, razne naslage prljavštine u usisnim kanalima i ventilima i sedištima ventila mogu uticati na potrošnju goriva.
Uzroci povećane potrošnje goriva
Postoji niz faktora koji takođe mogu prouzrokovati povećanu potrošnju goriva vozila, i bilo bi dobro da se konsultujemo sa servisnim centrom o drugim problemima koji se mogu pojaviti u našem vozilu. Pre ozbiljnije analize nastalih problema, potrebno je proveriti da li su sve servisne operacije redovno obavljane, jer neredovno održavanje takođe može uticati na potrošnju goriva, pa je preporučljivo menjati ih na vreme:
– motorno ulje i filter za ulje
– filter za vazduh motora
– filter za gorivo
– svećice ili neispravni grejači motora kod dizel motora
– ulje za automatski menjač
– postoje i druge neophodne operacije koje je proizvođač predvideo za tu marku i model vozila.
Povećana potrošnja goriva može se javiti i zbog uslova vožnje:
– Vožnja sa zaustavljanjem i kretanjem, gradska vožnja itd.
– Kratka putovanja do 5 km sa vremenskim kašnjenjem od 3 do 8 sati do sledećeg paljenja (uvek hladan motor) mogu povećati potrošnju i do 50% od navedenih podataka.
– Teški makadamski putevi i uzbrdice, loša infrastruktura
– Hladnije okruženje u kojem se vozilo nalazi
– Dodatna težina, vozilo puno putnika i prtljaga, plus prikolica
– Povećan otpor vazduha pri kretanju vozila zbog krovnih nosača sa kutijama ili biciklima – svi ovi dodaci će povećati potrošnju goriva.
Neadekvatan stil vožnje može imati najveći uticaj na povećanu potrošnju goriva, a kod novijih vozila od pomoći su razni sistemi pomoći koji signaliziraju kada je idealno promeniti brzinu u odnosu na brzinu vozila i broj obrtaja motora. Ikone za prebacivanje u viši ili niži stepen prenosa obično se pojavljuju na instrument tabli. Takođe, kod novijih generacija vozila moguće je koristiti dugme Eco, nakon čega motor sporije ubrzava i, u zavisnosti od opreme, može automatski isključiti motor funkcijom Start/Stop kada se vozilo zaustavi. Naravno, tu je i eko-vožnja, gde možete uticati na potrošnju kroz svoj stil vožnje.
Proizvođačke specifikacije potrošnje goriva za vozilo često je teško postići u praksi po NEDC ili malo realnijem WLTP ciklusu merenja i najčešće je dobar rezultat ako od istih odstupamo od 15-30% od navedene potrošnje.
Otvorena vožnja i odlazak na duži put, te potrošnja koju ćete tamo ostvariti najbolji su pokazatelj je li s vozilom sve u redu. Ako je potrošnja u proseku koji ste merili i ranije, s vozilom je sve u redu. Ako nije, verotnoća problema koji morate istražiti se povećava…




Daj svoj stav!
Još nema komentara. Napiši prvi.