JKP Šumadija planira implementaciju sistema adaptibilnog upravljanja semaforima, a takođe i uvođenje upravljanja veštačkom inteligencijom, što podrazumeva detektore na svakoj raskrsnici.
Kragujevac je od 2005. godine među prvima u Srbiji uveo LED semafore i svake godine, u saradnji sa Gradskom upravom za komunalne poslove, vršena je zamena. Skoro sve raskrsnice su digitalizovane, odnosno uređaji na raskrsnicama su digitalni. Upravlja se iz jednog centra, uveden je sistem daljinskog nadzora.
S obzirom na to da je porastao broj vozila u gradu, a ulice su ostale istog profila, neophodna je izgradnja novih saobraćajnica, što iziskuje velika finansijska ulaganja.
„Da bi smo to ublažili, u narednom periodu implementiraćemo sistem adaptibilnog upravljanja, kao i upravljanje veštačkom inteligencijom, što podrazumeva uvođenje detektora na svakoj raskrsnici“, najavio je, gostujući na RTK, rukovodilac Sektora signalizacije i javne rasvete pri JKP Šumadija, Dragomir Čairović.
Razlika između adaptibilnog načina upravljanja i sistema veštačke inteligencije sastoji se u tome što kod veštačke inteligencije nema unapred zadatih programa rada, već se primenjuju sistemi neuronskih mreža, gde uređaj sam uči kako da sebe poboljša i na koji način da poboljša protok saobraćaja. Cilj je da se skrati vreme putovanja, smanje gužve u saobraćaju, a sa ekološkog aspekta da se smanji emisija izduvnih gasova. Najveći benefit, očekuje se, imaće sistem Javnog transporta putnika.
Deo sistema će biti i kamere koje će moći da detektuju vozila sa gotovo 100 odsto tačnosti, kao i da prepoznaju vozila po vrsti (da li se radi o teretnom, putničkom vozilu…).
„Za implementaciju ovog projekta imamo podršku kolega, profesora sa Mašinskog fakulteta“, izjavio je Čairović.
Veoma je bitno da se sistem veštačke inteligencije ne kvari, već može doći do kvara samo spoljne opreme, što je opet u nadležnosti Službe održavanja u okviru JKP Šumadija.
„U planu je da se formira jedan pravi centar za upravljanje saobraćajem. U prvoj fazi planiramo da osposobimo 8 do 10 raskrsnica, koje su bitne za funkcionisanje saobraćaja (tamo gde su veći zastoji, ili gužve). Sistem kamera će detektovati broj vozila, tako se brojanje frekventnosti saobraćaja neće više raditi ručno“, zaključio je Čairović.