Dok sigurnosni zahtevi u automobilskoj industriji postaju sve stroži, čelnici Citroëna i Dacije upozoravaju da bi nova pravila mogla ugroziti njihovu najveću prednost – nisku cenu vozila.
U intervjuu za britanski Autocar, direktori Thierry Koskas (Citroën) i Denis Le Vot (Dacia) navode da podržavaju regulativu EU, ali smatraju da sve zahtevniji kriterijumi Euro NCAP-a nisu u skladu sa stvarnim očekivanjima prosečnih kupaca.
Ključni problem predstavljaju stroža pravila za dobijanje pet zvezdica na testovima bezbednosti, koja od 2026. uključuju i obavezne napredne sisteme pomoći vozaču (ADAS). Ti sistemi značajno povećavaju cenu automobila, kažu proizvođači. Tako, na primer, novi Dacia Duster, koji košta oko 21.000 evra, ima svega tri zvezdice.
„Ne sporimo važnost bezbednosti, ali naš cilj su propisi, ne trka za zvezdicama“, kaže Le Vot. Koskas dodaje da nova tehnologija često brzo zastareva, dok sistemi umeju da budu zbunjujući – i sam ih redovno isključuje tokom vožnje.
Iz Euro NCAP-a poručuju da njihovi standardi podstiču inovacije i da su zvezdice važne jer korisnici često gledaju samo njih.
Od 2026. uvodi se i ocenjivanje dodatnih kategorija, poput bezbednosti nakon sudara i pomoći u vožnji, u okviru strategije Vision Zero – inicijative za potpuno uklanjanje smrtnih slučajeva u saobraćaju.