Festival Zajednice profesionalnih pozorišta Srbije „Joakim Vujić“, 61. po redu, biće održan od 12. do 19. maja u Narodnom pozorištu Užice.
Po izboru selektora Zorana Stamatovića, direktora užičkog Narodnog pozorišta, publika će biti u prilici da vidi sedam predstava:
„Galeb“, Pozorište „Bora Stanković“, Vranje
„Amazonke“, Pozorište za decu i mlade, Kragujevac
„Neki važan čovek“, Narodno pozorište Timočke krajine „Zoran Radmilović“, Zaječar
„Hamlet u selu Mrduša donja“, Narodno pozorište Priština, Gračanica
„Srpskoj omladini, Dimitrije Tucović“, Puls teatar Lazarevac
„Vesele žene Vinzdorske“, Narodno pozorište Kruševac
„Maga“, Narodno pozorišta Užice
Izveštaj Selektora Zorana Stamatovića
Festival Zajednice profesionalnih pozorišta Srbije „Joakim Vujić“ predstavlja značajan događaj u pozorišnom kalendaru Srbije, pružajući platformu za raznovrsne pozorišne prakse. Ove godine, selekcija predstava je rezultat pažljivog promišljanja o umetničkim vrednostima, tematskoj raznolikosti i estetskim pristupima koji odražavaju savremene društvene i kulturne kontekste koji su izvedeni na osnovu prijavljenih predstava od strane pozorišta.
U periodu od prošlogodišnje selekcije do danas, odgledano je 21 predstava, što ukazuje na izazove i mogućnosti s kojima se suočavaju pozorišta u Srbiji. Ovogodišnja selekcija ima za cilj da istakne ne samo umetnički kvalitet, već i relevantnost tema koje se obrađuju, kao i različite pristupe u režiji, dramaturgiji i samoj glumačkoj izvedbi.
Predstave koje predlažem za ovogodišnje izdanje festival su:
1. Galeb, po tekstu Antona Pavloviča Čehova i u režiji Filipa Vinogradova, u produkciji Pozorišta “Bora Stanković” iz Vranja
Predstava „Galeb“ donosi savremenu interpretaciju Čehovljeve drame, koja se bavi večnim temama umetnosti, ljubavi i ljudske sudbine. Režija mladog ruskog reditelja Filipa Vinogradova donosi svežinu i aktuelnost, preispitujući odnose između likova kroz prizmu savremenih društvenih konteksta. Vinogradov se ne oslanja samo na klasičnu strukturu drame, već je adaptira kako bi reflektovao savremene dileme i unutrašnje sukobe likova. Ova predstava istražuje suštinske ljudske emocije, kao što su neuzvraćena ljubav i potraga za smislom, što je čini relevantnom za današnju publiku. Kroz snažnu glumačku igru i zanimljivu scenografiju, „Galeb“ postavlja pitanja o umetnosti i njenoj ulozi u životima pojedinaca, čime se poziva publika na introspekciju i promišljanje o vlastitim snovima i aspiracijama.
2. “Amazonke”, autori teksta Julia Sandor i Jaša Koceli , režija Jaša Koceli , produkcija Pozorište za decu i mlade Kragujevac
POVEZANE VESTI:




Ova predstava predstavlja jedinstvenu fuziju mitologije i istorije, istražujući ulogu žena ratnica kroz vekove. Koceli, kao reditelj i koautor, koristi pozorišnu arheologiju kako bi spojio legende kavkaskih naroda sa istorijskim podacima o ženama ratnicama iz antičke Grčke. Ova predstava ne samo da obogaćuje pozorišni repertoar, već i otvara važna pitanja o identitetu, snazi i nezavisnosti žena u savremenom društvu. Kroz dinamičnu koreografiju i bogatu scenografiju, „Amazonke“ istražuju teme moći i otpora, pozivajući publiku da preispita tradicionalne rodne uloge. Ova predstava je značajna jer ne samo da slavi snagu žena, već i izaziva stereotipe, čineći je relevantnom u kontekstu savremenih borbi za ravnopravnost.
3. “Neki važan čovek”, po tekstu i režiji Željka Hubača, u produkciji Narodnog pozorišta Timočke krajine “Zoran Radmilović”
Odlučio sam da u selekciju uvrstim ovu predstavu zbog njene sposobnosti da kompleksno istražuje život i političku karijeru Nikole Pašića kroz veoma zanimljiv pristup. Ova drama o Nikoli Pašiću koristi bogatu istorijsku građu kako bi istražila kompleksnost političkog života i identiteta. Kroz realistične slike i snoviđenja, postavlja važna pitanja o odgovornosti i etici u politici. Predstava se bavi temama lične i kolektivne istorije, istražujući kako prošlost oblikuje sadašnjost. Kroz snažne dijaloge i emotivne scene, „Neki važan čovek“ poziva publiku da razmisli o vlastitim političkim stavovima i odgovornosti prema društvu. Ova predstava je značajna jer ne samo da osvetljava istorijske figure, već i pruža kritički osvrt na savremene političke okolnosti, čineći je relevantnom za današnje društvo. Sa svojim izraženim tematskim slojevima provocira diskusiju o značaju pozorišta u analizi i kritici prošlosti, čime se potvrđuje njena relevantnost i vrednost unutar savremenog pozorišnog diskursa.
4. „Hamlet u selu Mrduša donja“, tekst Ivo Brešan, režija Jana Maričić, produkcija Narodno pozorište Priština sa privremenim sedištem u Gračanici
Adaptacija Brešanovog dela donosi univerzalne teme ljudske prirode i moralnih dilema, smeštene u savremeni kontekst. Maričićka koristi humor i ironiju kako bi istražila korupciju i ljudsku slabost, pružajući kritički osvrt na društvo. Predstava pruža zanimljiv pogled na borbu pojedinca protiv učinka tradicije i lokalne sredine, fokusirajući se na teme moralnosti, osvete ali i apsurdnih ljudskih odnosa u malim zajednicama, istražujući kako pojedinci reaguju na izazove i nepravde u svom okruženju. Kroz snažnu glumačku igru i kreativnu scenografiju, „Hamlet u selu Mrduša donja“ postavlja pitanja o ljudskoj prirodi i etici, čime se poziva publika na razmišljanje o vlastitim vrednostima i izborima.
5. „Srpskoj omladini, Dimitrije Tucović“, tekst i režija Zlatko Paković, produkcija PULS teatar Lazarevac
Ova predstava se bavi temama socijalne pravde i odgovornosti, koristeći istorijske reference i savremene probleme. Paković, kroz angažovanu dramaturgiju, poziva publiku na akciju i promišljanje o društvenim nepravdama. Kroz dinamičnu strukturu i snažne poruke, predstava istražuje kako pojedinci mogu uticati na promene u društvu. Ova predstava je značajna jer ne samo da osvetljava istorijske figure, već i pruža kritički osvrt na savremene političke okolnosti, čineći je relevantnom za današnje društvo. Kroz snažnu glumačku igru i emotivne scene, „Srpskoj omladini, Dimitrije Tucović“ poziva publiku da razmisli o vlastitim političkim stavovima i odgovornosti prema društvu.
6. „Vesele žene Vindzorske“, pisac William Shakespeare, režija Sonja Petrović, produkcija Kruševačko pozorište
Ova komedija istražuje savremene uloge žena u društvu, koristeći humor i ironiju. Rediteljka donosi savremeni kontekst u klasičnu priču, istražujući kako se tradicionalne rodne uloge prepliću sa savremenim izazovima. Predstava se bavi pitanjima identiteta i očekivanja, pružajući zabavnu, ali i kritičku perspektivu. Kroz dinamičnu glumačku igru i kreativnu scenografiju, „Vesele žene Vindzorske“ postavljaju pitanja o ljubavi, prevari i društvenim normama, čime se poziva publika na razmišljanje o vlastitim vrednostima i izborima.
7. „Maga“, po tekstu Jelene Kajgo, u režiji Borisa Todorovića, produkcija Narodno pozorište Užice. Predstava grada domaćina, koja učestvuje po automatizmu što je predviđeno statutom ovog festivala
Ova predstava fokusirana na borbu glavne junakinje za savremeni ples i ljudska prava dvadesetih godina prošlog veka, razmatra značaj umetnosti u tmurnim vremenima koristeći dramsko-plesni izraz, uz muziku Irene Dragović Popović, čime se stvara emotivna priča o slobodi, istini i društvenim vrednostima kroz dinamičnu koreografiju i emotivnu dubinu. „Maga“ poziva publiku da razmisli o vlastitim iskustvima i osećanjima, čime se stvara snažna veza između izvođača i gledalaca.
Na osnovu analize prijavljenih predstava, verujem da će ovogodišnji festival ponuditi raznovrsne i kvalitetne predstave koje će privući pažnju publike. Selekcija je osmišljena tako da obuhvati različite umetničke pristupe i teme, čime se stvara platforma za dijalog i razmenu ideja među umetnicima i publikom. Očekujem da će festival doprineti jačanju pozorišne zajednice i podstaknuti dalji razvoj umetničkog stvaralaštva u sklopu ove zajednice.
Zoran Stamatović




Daj svoj stav!
Argumentuj, budi korektan — ili pročitaj tuđe stavove.