nedelja, 13 jul 2025

Serbian News Media

Marketing
Serbian News Media
  • Naslovna
  • Najnovije
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Protesti
    • Ekonomija
    • Region i Svet
    • Kultura
    • Obrazovanje
    • Sport
  • REUCREUCREUC
  • Video
  • Magazin
    • Lifestyle
    • Turizam
    • Zdravlje
    • Zabava
  • Radio
Čitate: Nova Ekonomija: Počinje carinski rat
Podeli
Obaveštenja
  • Šumadija
  • Beograd
  • Politika
  • Protesti
  • Ekonomija
  • Korupcija ubija
  • Obrazovanje
Serbian News MediaSerbian News Media
Promena veličine fontaAa
  • Vesti
  • Politika
  • Protesti
  • Društvo
  • Ekonomija
  • Region i Svet
Pretraga
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Obrazovanje
    • Ekonomija
    • Region i Svet
    • Sport
    • REUCREUCREUC
  • Magazin
    • Lifestyle
    • Turizam
    • Zdravlje
    • Zabava
  • Stranice
    • Slušaj
    • Kontakt
    • Pretraga
Imate nalog? Prijavite se!
Zapratite nas!
© Serbian News Media 2025 – Web and App development by Tembrum
Ekonomija

Nova Ekonomija: Počinje carinski rat

Autor:
SNM
Objavljeno 29.03.2025
Nema komentara
Podeli
Foto: Pixabay
Podeli

Predsednik SAD Donald Tramp je u sredu uveo dodatne carine od 25 odsto na uvoz svih automobila u SAD koje će se primenjivati od 3. aprila. U pitanju je veliki udarac za proizvođače automobila: prošle godine, SAD su uvezle automobile u vrednosti od 219 milijardi dolara. Carine bi donele, ukoliko izvoz automobila ostane na istom nivou, više od 50 milijardi dolara prihoda američkom budžetu.

Pored carina na automobile, Tramp je najavio da će u maju početi primena carina na uvoz auto-delova u vrednosti od 192 milijarde dolara godišnje.

Iako SAD imaju razvijenu auto industriju, skoro 50 odsto automobila koji se prodaju dolazi iz uvoza. Najveći broj automobila uvozi se iz Meksika, Japana, Južne Koreje, Kanade i Nemačke. Neće svi proizvođači biti podjednako pogođeni: Meksiko, Kanada i Južna Koreja imaju potpisane sporazume o slobodnoj trgovini, pa će se carina od 25 odsto primenjivati samo na delove koji nisu poreklom iz SAD.

Odnosno, ukoliko se 50 odsto delova automobila koji se finalizuje u Meksiku proizvodi u SAD, carina će biti samo 12,5 odsto od vrednosti.

Što se evropskih proizvođača tiče, oni će, pored trenutne carine od 2,5 odsto, morati da plaćaju dodatnih 25 odsto, bez mogućnosti „prebijanja“.

Istine radi, treba pomenuti i da je EU bila „nefer“ u trgovini automobilima sa SAD, pošto su američki automobili imali carinu od 10 odsto u EU, dok su SAD opterećivale uvoz evropskih automobila sa svega 2,5 odsto.

Pročitajte još

Srpsko oružje za Izrael: Izvoz skočio 1.778% od početka rata
Inflacija u junu ponovo ubrzala: Voće poskupelo za trećinu, poskupljenja u transportu i uslugama
Struja poskupljuje ranije: MMF najavio rast cena i niži prag za “crvenu zonu”
Niški aerodrom dobio 11 miliona dinara za poboljšanje bezbednosti

Američko tržište automobila je ogromno, na njemu se godišnje proda 16 miliona automobila uz prosečnu cenu od 50.000 dolara po vozilu. Iz Meksika se uvoze automobili u vrednosti oko 50 milijardi dolara, iz Japana 41 milijardu, Južne Koreje 38 milijardi, Kanade 24 milijardi, Nemačke 26 milijardi, Velike Britanije 10 milijardi, Slovačke šest milijardi, Italije i Švedske po četiri milijarde, Austrije i Mađarske nešto ispod dve milijarde.

Amerikanci imaju razloga za „brigu“ jer poslednjih godina naglo raste uvoz automobila: od 2020. godine, vrednost uvoza automobila porasla je za 50,6 odsto.

Sa te strane, Trampova odluka o uvođenju visokih carina ima više nego jasnu ekonomsku logiku, posebno kada se uzme u obzir da je izvoz američkih automobila vredan svega 60 milijardi dolara, odnosno, da je deficit u razmeni automobila oko 160 milijardi dolara godišnje.

Carine na uvoz automobila nisu nikakvo veliko iznenađenje, one su najavljivane još u kampanji, a Tramp je to ponovio i kada je stupio na dužnost predsednika.
Ipak, utisak je da su mnogi očekivali da će Amerikanci od toga odustati, pošto su očekivali da će Tramp napraviti neki „dil“ u međuvremenu.

Evropska unija dočekuje uvođenje carina u najnezgodnijem mogućem trenutku, iako će druge države biti mnogo više pogođene. Autoindustija, posebno u Nemačkoj, i bez američkih carina je u velikoj krizi pre svega usled zahteva „zelene tranzicije“, gde se od proizvođača automobila zahteva da u narednih 10 godina potpuno obustave proizvodnju automobila na fosilna goriva.

Iako će nominalno najviše biti pogođena Nemačka, dodata vrednost proizvodnje automobila i delova u zemlji čini svega 0,4 odsto BDP te države. Mnogo više će biti oštećena Slovačka, gde je domaća dodata vrednost skoro 1 odsto BDP, a vrednost izvoza (uključujući i uvoznu komponentu) je čak 4,5 odsto BDP-a.

Mađarska i Švedska u izvozu vozila u SAD imaju oko 0,4 odsto dodate vrednosti BDP-a.

Srbija će takođe imati indirektne posledice, pošto izvoz delova za autoindustriju čini značajan deo našeg izvoza u EU. Mi već imamo primetan pad izvoza u Nemačku i Italiju, upravo zbog usporavanja autoindustije u tim državama. Sa novim američkim carinama, naš izvoz će pretrpeti dodatni udarac.

Evropa priprema odgovor

Pokušaj evropskog komesara Mareka Šefcovića da prošle nedelje ispregovara neke ustupke u Vašingtonu završio se neuspehom.

Uskoro možemo očekivati da će EU „uzvratiti“ udarac uvođenjem carina za određene američke proizvode. Tu se često pominjalo da će, kao i za vreme prvog Trampovog mandata, na udaru biti određeni artikli koji se proizvode u državama koje glasaju za republikance, kao što je američki burbon ili motocikli Harlej-Dejvison.

Pitanje je šta će od toga biti, jer je Tramp zapretio da će na takve mere EU odgovoriti carinama od 200 odsto na uvoz sireva i vina iz Evrope, što je odmah izazvalo paniku u kod francuske vlade, koja je najveći izvoznik tih artikala u SAD.

Trgovinski rat se (još uvek) može izbeći

Moguće je da će u narednih mesec-dva doći do određenih kompromisa, pa će SAD odustati od uvođenja tih carina. Izvesno je da će Tramp tražiti više nego opipljive ustupke trgovinskih partnera. EU je, koliko je poznato, ponudila da „izjednači“ carine za američke automobile, odnosno da ih sa 10 odsto smanji na 2,5 odsto, samo to očigledno nije „delovalo“.

Iako je na izgled Evropska Unija najmanje pogođena carinama od ostalih američkih partnera, trenutak u kome se uvode je više nego nezgodan. Pored strukturne krize evropske autoindustrije, EU ima problem kako da parira više nego izvesnom američkom povlačenju iz Ukrajine.

Plan Evropske komisije za drastično povećanje izdvajanja za potrebe odbrane preti da se pretvori u fijasko, jer velike države na jugu Evrope su prezadužene i nisu voljne da se dodatno zaduže, posebno ne nauštrb socijalnih davanja.

Sa druge strane, zemlje sa severa ne pokazuju ni najmanji entuzijazam za izdavanje zajedničkih evroobveznica, čime bi preuzele deo odgovornosti za vraćanje dugova prezaduženih država (Francuske, Italije i Španije, pre svega).
EU mora da nekako odgovori na američke carine određenim kontramerama; izvesno je da će trgovinski rat uticati na smanjivanje privrednog rasta, a samim tim i na niže prihode država, u trenutku kada žele da značajno povećaju izdvajanje za odbranu i podršku Ukrajini.

Najnovije vesti su uvek dostupne svuda! Zapratite nas na društvenim mrežama, uđite na naš Telegram kanal i čitajte najnovije i najpouzdanije vesti!

Preuzmite Serbian News Media aplikaciju:

IZVOR:Nova Ekonomija
Podelite ovu vest
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Kopiraj link!
Nema komentara

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ocenite recept




Newsletter

Prijavite se na naš newsletter i čitajte vesti iz vaše e-pošte
E-pošta:

Najčitanije

Vučić danas u Novom Sadu: Građani najavljuju “dobrodošlicu”

Katedra za medicinsku statistiku reaguje na medijske navode: Miloš Pavlović samo jedan od 255 studenata sa desetkom

EXIT u znaku “Rebel Rave” koncepta i trijumfalnog povratka The Prodigy

Tenzije u Novom Sadu: SNS pristalice kod mosta (VIDEO)

Incident na Exit festivalu: Uklanjanje transparenata sa studentskim porukama

Pročitajte još

Ekonomija

Javni dug Srbije u maju 2025: Uvid u finansijsko stanje zemlje

10.07.2025
Ekonomija

Vlada Srbije formirala Komisiju za sanaciju šteta od požara, obezbeđeno 350 miliona dinara

09.07.2025
Ekonomija

Srbija: Rast BDP-a od 2,8% u 2025. – usluge i poljoprivreda glavni pokretači

09.07.2025
Ekonomija

Upozorenje NBS: Lažne SMS poruke nude nagrade i kradu podatke o platnim karticama

09.07.2025
Prikaži više
  • Više vesti:
  • Vesti
  • Politika
  • Protesti
  • Društvo
  • Region i Svet
  • Ekonomija
  • Lifestyle
  • Obrazovanje
  • Sport
  • Zdravlje
  • Kultura
  • Servis
Serbian News Media

Serbian News Media je informativni portal sa sedištem u Kragujevcu, osnovan sa misijom da široj javnosti pruži tačne, pravovremene i proverene informacije koje ne podležu cenzuri. Njegov cilj je da doprinese transparentnosti i obaveštavanju građana o najvažnijim temama od lokalnog, nacionalnog i globalnog značaja.

Facebook

Meni

  • Pravila korišćenja
  • Politika privatnosti
  • Uslovi korišćenja „AI Generated“ sadržaja
  • Impressum
  • Kontakt

Prijavite se na naš newsletter

E-pošta:

© Serbian News Media 2025 – SNM.rs

Dobro došli na SNM.rs
Username or Email Address
Password

Izgubljena lozinka?

Not a member? Sign Up