Četvrtak, 4 dec 2025

Serbian News Media

Marketing
Serbian News Media
  • Naslovna
  • Najnovije
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Protesti
    • Ekonomija
    • Region i Svet
    • Kultura
    • Obrazovanje
    • Hronika
    • Sport
  • REUCREUCREUC
  • Video
  • Magazin
    • Lifestyle
    • Turizam
    • Zdravlje
    • Zabava
  • ENG
Čitate: Grad bez saobraćajnih žrtava: primer Helsinkija
Podeli
Obaveštenja
  • Šumadija
  • Beograd
  • Politika
  • Protesti
  • Ekonomija
  • Korupcija ubija
  • Obrazovanje
Serbian News MediaSerbian News Media
Promena veličine fontaAa
  • Vesti
  • Politika
  • Protesti
  • Društvo
  • Ekonomija
  • Region i Svet
Pretraga
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Obrazovanje
    • Ekonomija
    • Region i Svet
    • Sport
    • Hronika
  • Magazin
    • Lifestyle
    • Turizam
    • Zdravlje
    • Zabava
  • REUCREUCREUC
  • Stranice
    • Slušaj
    • Kontakt
    • Pretraga
Imate nalog? Prijavite se!
Zapratite nas!
© Serbian News Media 2025 – Web and App development by Tembrum
Lifestyle

Grad bez saobraćajnih žrtava: primer Helsinkija

Autor:
Katarina Lukić
Objavljeno 22.08.2025
Nema komentara
Podeli
Madrugada Verde/Shutterstock
Podeli

U glavnom gradu Finske, Helsinkiju, dvanaest meseci nije bilo smrtnog slučaja u saobraćajnim nesrećama. Kako su to uspeli?

Sadržaj
  • Šta je moderno planiranje saobraćaja?
  • „Vizija nula“ je moguća

Nula. To je broj ljudi poginulih u saobraćajnim nesrećama u Helsinkiju tokom prošle godine, piše Dojče vele.

Iako je to zabeleženo i u nekim drugim gradovima – recimo u glavnom gradu Norveške, Oslu, 2019. godine – Helsinki, koji ima skoro 690.000 stanovnika, među najvećima je koji su to uspeli. Poslednja nesreća u saobraćaju u kojoj je neko smrtno stradao dogodila se glavnom gradu Finske u julu 2024.

Pritom je broj žrtava na ulicama i putevima u Helsinkiju bio znatno manji nego u drugim evropskim prestonicama – kako u apsolutnom iznosu, tako i po glavi stanovnika.

Do početka jula 2024. zabeležena su četiri smrtna slučaja u saobraćaju – 0,59 na 100.000 stanovnika.

Poređenja radi, u Berlinu ih je u tom periodu bilo 1,45 na 100.000 stanovnika, a u Londonu 1,24. Oslo, koji je samo malo veći od Helsinkija, imao je 0,56.

Nekoliko je razloga za uspeh Helsinkija, objašnjava saobraćajni inženjer Roni Utrijainen koji je u tom gradu zadužen za planiranje saobraćaja. A najvažniji je, kaže, ograničenje brzine na 30 kilometara na sat.

Brzina je toliko ograničena na više od polovine gradskih ulica, ukazuje Utrijainen. Pored toga, ograničenja od 30 km/h ovog leta uvedeno je oko svih škola, kako bi se zaštitila deca.

„Mislim da je to jedna od ključnih mera. Samo smanjenje ograničenja brzine nije dovoljna mera, ali je ipak važna“, kaže Utrijainen za DW.

Cilj Helsinkija je da do 2050. godine nema smrtnih slučajeva u saobraćaju.

Taj uspeh glavnog grada Finske u skladu je s programom Evropske unije „Vizija nula“, koji ima za cilj što više se do 2050. približiti tome da nema smrtnih slučajeva u saobraćaju.

Da bi se to postiglo, gradska uprava Helsinkija pokrenula je svoj Program razvoja bezbednosti saobraćaja s ciljem da gradske ulice učini bezbednijim, a društvo odgovornijim.

Helsinki želi da identifikuje najvažnije rute za bezbednost dece, pešaka i biciklista, i da svoju infrastrukturu obnovi u skladu s tim. To podrazumeva rekonstrukciju biciklističkih staza, ulične rasvete, poboljšanje sistema i znakova usmeravanja, ali i umrežavanje s drugim gradovima i institucijama.

Povećanje korišćenja javnog prevoza, što uklanja automobile sa ulica, takođe je prioritet, kaže inženjer Utrijainen.

Šta je moderno planiranje saobraćaja?

Kako bi identifikovao opasne delove puteva ili tzv. „crne tačke“ na kojima se nesreće najčešće dešavaju, Helsinki je prikupio podatke o sudarima i brzini vožnje, kao i veliki broj povratnih informacija od samih stanovnika grada.

To pomaže planerima da bolje razumeju kako funkcioniše saobraćaj u gradu i da uoče gde je neophodno napraviti promene. Onda se to koristi za planiranje uličnih i pešačkih prelaza, biciklističkih staza i javnog prevoza.

Hagen Šiler, saobraćajni planer i inženjer u berlinskoj konsultantskoj kući PTV Transport Consult, ukazuje da je za moderno planiranje saobraćaja neophodno razmotriti veliki broj podataka.

„To je složen poduhvat. Morate uzeti u obzir mnogo faktora“, kaže Šiler za DW. „U većini velikih gradova postoje centri za kontrolu saobraćaja, mesta gde se prati saobraćaj u čitavom gradu putem senzora, kamera, detektora. Pritom ne možete kontrolisati svaki faktor rizika – recimo loše vreme – ali ako uklonite bar neki od tih faktora, do nesreće neće doći.“

Kontrola saobraćaja veoma je važna, a koordinacija između grada i policije omogućila je Helsinkiju da sprovodi saobraćajna pravila i kontroliše brzine u gradu.

„Kontrola brzine važna je mera“, naglašava Utrijainen za DW. „U Finskoj je policija nadležna za kontrolu brzine, ali grad je odgovoran za izgradnju fiksnih kontrolnih tačaka kojima policija upravlja.“

Danas postoji 60 fiksnih kontrolnih tačaka – odnosno kamera za merenje brzinu – pre svega na putevima oko Helsinkija na kojima je brzina ograničena na 40 kilometara na sat ili više.

„Pokazalo se da fiksne kontrolne tačke naročito uspešno smanjuju broj vozila koja se kreću prekomernom brzinom“, kaže Utrijainen.

„Vizija nula“ je moguća

Hagen Šiler iz Berlina veruje da će upravljanje saobraćajem u budućnosti biti automatizovano i da će se za to koristiti veštačka inteligencija.

Automatizacija, koja je još uvek u razvoju, pojavljuje se zajedno sa autonomnim vozilima. Kad budu odobrena za upotrebu, ta vozila će slati podatke o brzini i lokaciji centrima za kontrolu saobraćaja, koji će onda pružati povratne informacije o ograničenjima brzine i poremećajima u saobraćaju.

Veštačka inteligencija, kaže Šiler, mogla bi da se koristi i za automatsku analizu slika sa saobraćajnih kamera.

Uveren je da je „Vizija nula“ moguća i smatra da su napori Helsinkija pravi model za gradove srednje veličine.

„Većina gradova koji su to uradili [postigli nula smrtnih slučajeva] su manji, mnogo manji. Pažnja koju Helsinki dobija zbog toga je opravdana“, kaže Šiler.

Za druge evropske gradove, izazov je prevazilaženje lokalne politike i protivljenja transformaciji puteva.

Diskusije o uništavanju parking-mesta radi izgradnje biciklističkih staza, smanjenju ograničenja brzine ili zonama u kojima je zabranjena vožnja automobila, svakodnevna su tema rasprava u mnogim nemačkim i evropskim gradovima. Ali znanje i tehnologija već sada su dostupni, zaključuje stručnjak za saobraćaj iz Berlina Hagen Šiler.

Pridružite se i otključajte sve funkcionalnosti – pratite nas i na društvenim mrežama!

Preuzmite Serbian News Media aplikaciju:

Izvor:N1
Podelite ovu vest
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Kopiraj link!

Daj svoj stav!

Još nema komentara. Napiši prvi.

Napiši komentar

Najnovije vesti

09:31 • POLITIKA

Ponoš o političkoj krizi: „Pitanje je da li će vlast raspustiti tužilaštvo ili će tužilaštvo početi da hapsi ministre“

09:29 • DRUŠTVO

Zavod za urgentnu medicinu Kragujevac: Povišen broj intervencija, dominiraju hipertenzija i astma

09:26 • VESTI

Đedović Handanović sa naftnim kompanijama: „Priprema se Akcioni plan za sigurno snabdevanje tržišta naftnim derivatima“

09:23 • VESTI

Centar za lokalnu samoupravu: Privatni prevoznici u Beogradu dokazuju kilometre „na reč“, sistem praćenja ne funkcioniše

20:19 • VESTI

Marko Đurić sutra u Beču na Ministarskom savetu OEBS-a, učestvuje i na sastanku „Prijatelja Zapadnog Balkana“

20:16 • REGION I SVET

Arizona tužila kineski Temu zbog krađe podataka: Aplikacija skuplja „šokantnu količinu osetljivih informacija“ korisnika

Najnovije vesti Sve vesti

Povezani članci

Lifestyle

Jelena Karleuša: „Srbija treba da bude neutralna kao Švajcarska; mandat Vučiću produžiti promenom Ustava”

11.10.2025
Lifestyle

Japan na pragu 100.000 stogodišnjaka: 88% su žene

12.09.2025
Lifestyle

Kineski električni superautomobil postavio novi brzinski rekord

08.09.2025
Lifestyle

Preminuo Rick Davies, frontmen i suosnivač grupe Supertramp

08.09.2025
Prikaži više
  • Više vesti:
  • Vesti
  • Politika
  • Društvo
  • Protesti
  • Region i Svet
  • Lifestyle
  • Ekonomija
  • Zdravlje
  • Sport
  • Hronika
Magazin
Magazin

BETA KALENDAR – Na današnji dan 3. decembar

Zdravlje

SZO pozvala članice da obezbede dostupno i pristupačno lečenje gojaznosti

Magazin

Ratel dodelio dozvole za korišćenje 5G Telekomu, Jetelu i A1 Srbija

Magazin

BETA KALENDAR – Na današnji dan 2. decembar

Magazin

Održan sajam „Auto Expo 2025“ u Kragujevcu

REUC — digitalni magazin

Idi na REUC →
REUC•pre 23 h

Srbija između straha i izbora: Kako je Mionica postala upozorenje

Federika Mogerini uhapšena u istrazi EPPO
REUC•pre 1 d
EU ambasador von Beckerath u Novom Sadu: Odata počast žrtvama tragične nesreće na železničkoj stanici
REUC•pre 7 d
Joveva: Kosovo ima izazove na evropskom putu, ali prepreke nisu nerešive
REUC•pre 10 d
Evropa odbacila Trampov mirovni plan: „Nagrada za agresiju ohrabruje Putina“
REUC•pre 12 d
The Price of Proximity: Human-Wildlife Coexistence in Africa’s New Conservation Era
REUC•pre 16 d
The Creative Economy Boom: How Africa’s Film and Music are Driving GDP Growth and Global Soft Power
REUC•pre 17 d
The Invisible Crisis: Tackling Mental Health Stigma and Building Resilience in African Schools
REUC•pre 18 d
The Last Mile Healers: Mobile Clinics and Community Health Workers Closing the Access Gap in Remote Africa
REUC•pre 19 d
The Sky’s the Limit: Drones as Africa’s New Farm Manager for Smallholder Farmers and Food Security
REUC•pre 21 d
Sve vesti
Politika
04.12.2025

Ponoš o političkoj krizi: „Pitanje je da li će vlast raspustiti tužilaštvo ili će tužilaštvo početi da hapsi ministre“

Društvo
04.12.2025

Zavod za urgentnu medicinu Kragujevac: Povišen broj intervencija, dominiraju hipertenzija i astma

Vesti
04.12.2025

Đedović Handanović sa naftnim kompanijama: „Priprema se Akcioni plan za sigurno snabdevanje tržišta naftnim derivatima“

Vesti
04.12.2025

Centar za lokalnu samoupravu: Privatni prevoznici u Beogradu dokazuju kilometre „na reč“, sistem praćenja ne funkcioniše

Vesti
03.12.2025

Marko Đurić sutra u Beču na Ministarskom savetu OEBS-a, učestvuje i na sastanku „Prijatelja Zapadnog Balkana“

Region i Svet
03.12.2025

Arizona tužila kineski Temu zbog krađe podataka: Aplikacija skuplja „šokantnu količinu osetljivih informacija“ korisnika

Sport
03.12.2025

Radnički nakon drame u pet setova do polufinala Kupa Srbije, čeka ih Vojvodina

Vesti
03.12.2025

Ministar Mucunski u Briselu: Zapadni Balkan mora ostati u povećanom fokusu NATO-a i EU zbog mira i bezbednosti

Vesti
03.12.2025

Vladimir Međak: „Srbija je na evropskom putu kao pokvaren kamion, nikada neće stići na odredište“

Politika
03.12.2025

Tepić: Sedam ministara učestvovalo u „nezakonitom oduzimanju statusa kulturnog dobra Generalštabu“

Prikaži više
Serbian News Media

Serbian News Media je informativni portal sa sedištem u Kragujevcu, osnovan sa misijom da široj javnosti pruži tačne, pravovremene i proverene informacije koje ne podležu cenzuri. Njegov cilj je da doprinese transparentnosti i obaveštavanju građana o najvažnijim temama od lokalnog, nacionalnog i globalnog značaja.

Facebook Youtube Instagram Tiktok

Meni

  • Pravila korišćenja
  • Politika privatnosti
  • Uslovi korišćenja „AI Generated“ sadržaja
  • Impressum
  • Kontakt
E-pošta:

© Serbian News Media 2025 – SNM.rs 

Web and App development by Tembrum

Dobro došli na SNM.rs

Ulogujte se na vaš nalog!

Korisničko ime ili e-pošta
Lozinka

Izgubljena lozinka?

Nastavi sa Facebook nalogom
Nastavi sa Google nalogom
Nastavi sa Apple nalogom
Niste registrovani? REGISTRUJ SE