Banane ne rastu u Tokiju. To ih ipak nije sprečilo da postanu simbol grada, piše CNN.
Nemoguće je posetiti Tokio, a da ih ne primetite – kutije bledožute boje sa upakovanim komadima poslastice ukrašene su slikama najpoznatijih turističkih atrakcija prestonice, a ponekad i nekim od najprepoznatljivijih animiranih likova Japana.
Svake godine, stotine hiljada paketa Tokyo Banana, umotanih u zlatne trake, prodaju se po turističkim zonama japanske prestonice, piše CNN.
Ali, kakve veze Tokyo Banana zapravo ima sa Tokijom, gradom u kome nema stabala banana?
Za razliku od mnogih japanskih poslastica koje se prave od sastojaka poreklom iz određenih regija i vezane su za višemilenijumske proizvodne tradicije (poput udon rezanaca, zelenog čaja ili slatkiša od yuzua), Tokyo Banana je u potpunosti proizvod kapitalizma.
we've got tokyo banana pic.twitter.com/vGagl7OjSK
— 🩰 protecting katla park. (@swimming_choi) August 10, 2025 U 20. veku, kako je Tokio rastao i otvarao se za turiste iz celog sveta, i dalje nije imao mnogo sopstvenih tradicija. Nije postojao neki specifičan prehrambeni proizvod ili piće koji su jedinstveni za Tokio i imaju vekovnu istoriju koju treba čuvati.
Sa druge strane, Kjoto – prestonica Japana od 8. do 19. veka – ima restoran koji pravi rezance od lokalno uzgajene heljde još od 1702. godine.
Japanski proizvođač grickalica Grapestone uvideo je tu prazninu i odlučio da napravi proizvod vezan za Tokio koji se može prodavati kao lokalni specijalitet.
◤あなたはどっちが気になりますか?👀◢
ピカチュウ缶💛
イーブイ缶🤎
7/31までJR東京駅 HANAGATAYAグランスタ東京中央通路店催事場にて販売中です!
🍫ポケモン東京ばな奈 はみ出しチョコのクッキーサンド
バナナヨーグルト味とキャラメルマキアート味の2種類味わえます✨ pic.twitter.com/awrwuB0lF3
— 東京ばな奈【公式】 (@tokyobanana1991) July 22, 2025 „Tokio je mesto u koje dolaze ljudi iz svih krajeva Japana i koje im postaje novi dom“, rekao je predstavnik kompanije Grapestone za CNN.
„Odlučili smo da osmislimo suvenir iz Tokija koji će svima u Japanu biti poznat i izazivati nostalgiju. Za starije ljude, banane predstavljaju ukus luksuznih ili uvoznih proizvoda. Za mlađe, to je ukus uspomena, recimo, sa školskih izleta.“
Kao rezultat nastale su poslastice u obliku banane, sa mekanim testom spolja i kremom sa ukusom banane unutra.
Ili, kako kaže vodič kroz Tokio Kejti Tompson, „fensi tvinki“.
Sa brendingom Tokija i imenom ispisanim na engleskom, Tokyo Banana je brzo postala asocijacija na grad iz imena.
Džef Lui, Kanađanin koji živi u Japanu, smatra da je proizvod sjajno marketinški usmeren na strane turiste:
„Gotovo ste obavezni da kupite ovaj omijage prijateljima kod kuće. To je kao da im kažete: ‘Hej, mislio sam na tebe dok sam bio tamo i evo ti nešto što znam da ćeš iskoristiti.’“
🍌#東京ばな奈の工場見学
⑥ 包装ゾーンに向かうぞ!
せっせとラインを走る東京ばな奈。
(無限に見れる)
個包装の姿になるために
次のエリアに向かいます! pic.twitter.com/GnXWLNzCRm
— 東京ばな奈【公式】 (@tokyobanana1991) August 7, 2025 Na društvenim mrežama priča je još življa. Tiktokeri iz inostranstva odmah traže ovu poslasticu po dolasku u Tokio – neki se hvale retkim ukusima koje su našli, drugi dele savete šta poneti porodici. I baš kao američki tvinki, jednako je zabavno zgnječiti ih koliko i pojesti.
Recenzija kreatora Eat With Adrian dobila je oko 260.000 pregleda na TikToku, sa mnoštvom komentara ljudi koji žele da ih probaju.
Tompson, koja živi u Japanu oko osam godina, priznaje da joj Tokyo Banana nije omiljena užina.
„Nisam veliki ljubitelj. Smatram da unutrašnjost ima prilično veštački ukus. Banana se ne uklapa najbolje u slatki krem ili bombonu.“
Iako kaže da su je prijatelji i rodbina u SAD pitali za Tokyo Banana, ne kupuje im to.
„Kada putujem u inostranstvo, moj izbor su sugar butter sand trees. Ime zvuči smešno, ali to je zapravo veoma ukusan keks.“ Zanimljivo, i te kolačiće pravi Grapestone.
Lui se slaže da Tokyo Banana nije nešto što kupuje za sebe, ali često odgovara na pitanja svojih poznanika iz Kanade kad dođu u Japan.
„Svaki put kad neko iz Toronta dođe (u Japan) kaže: ‘Video sam ovaj Tokyo Banana proizvod i kupio sam nekoliko kutija da ponesem kući.’“ Na svom sajtu Tokyo Chase, Lui recenzira druge japanske grickalice i pokušava da usmeri ljude na drugačije izbore, posebno ako su već bili u Japanu i žele nešto novo.
U poslednjim godinama, Tokyo Banana pokušava da se približi i domaćem tržištu. Grapestone povremeno lansira nove ukuse poput limuna, sakure ili meda, a da bi izazvao interesovanje, neke proizvode prodaje isključivo u jednoj radnji, na primer u ekskluzivnom Ginza kvartu.
Brend je sarađivao sa popularnim japanskim likovima kao što su Pikachu, Chiikawa, Hello Kitty i Doraemon. Postoji čak i Kit Kat sa ukusom Tokyo Banana.
Godine 2022. otvorena je glavna prodavnica Tokyo Banana unutar železničke stanice Tokio. Tom prilikom, testirali su i slanu varijantu – verziju popularnog japanskog hleba sa kari nadevom, napravljenog od „svinjetine i govedine dinstane sa lukom, pavlakom i pireom od banane“.
Grapestone ne otkriva tačan broj prodatih proizvoda godišnje, ali na sajtu navode da je Tokyo Banana najprodavaniji prehrambeni suvenir u japanskoj prestonici.
Kažu da bi, kada bi se sve prodate Tokyo Banana u toku godine poređale u liniju, poslastice stigle preko Tihog okeana – od Tokija do Sjedinjenih Država.
Obično, ipak, putuju avionom.




Daj svoj stav!
Još nema komentara. Napiši prvi.